We zijn verheugd om u te voorzien van aanvullende informatie over ons educatieve pakket, dat zich richt op de Zimmertoren en de fascinerende figuur Louis Zimmer. Dit pakket is ontworpen om uw leerlingen te boeien en hun kennis op verschillende gebieden te vergroten, waaronder tijd en ruimte, geschiedenis, wiskunde en wetenschap. Het doel is om hen een holistisch begrip te bieden van de buitengewone prestaties van Louis Zimmer en de betekenis van de Zimmertoren in de wereldgeschiedenis.
We verkennen in ons pakket de historische context van de Zimmertoren en Louis Zimmer. De leerlingen zullen ontdekken hoe Zimmer een van de meest invloedrijke uurwerkmechaniciens van zijn tijd werd en zijn stempel drukte op de ontwikkeling van de precisieklokken. Door middel van visuele hulpmiddelen en boeiende teksten zullen de leerlingen de opmerkelijke prestaties van Zimmer en de belangrijke rol van de Zimmertoren in de tijdmeting begrijpen.
We richten ons tevens op de interdisciplinaire aspecten van de Zimmertoren en Zimmer’s werk. De leerlingen zullen betrokken worden uurwerkmechanismen te begrijpen en de nauwkeurigheid van Zimmer’s klokken te waarderen. Daarnaast worden ze uitgedaagd om wetenschappelijke concepten toe te passen bij het onderzoeken van de werking van de klokken.
We hopen dat dit educatieve pakket uw leerlingen zal inspireren en hun begrip van tijd, geschiedenis, wiskunde en wetenschap zal verdiepen. We zijn ervan overtuigd dat het gebruik van pictogrammen en diverse leermiddelen hen zal helpen om complexe concepten beter te begrijpen en hun nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Mocht u nog vragen hebben of aanvullende ondersteuning nodig hebben, staan wij altijd voor u klaar.
We bieden dit gehele pakket aan een zeer democratische prijs van 30 euro per klasgroep aan. Zo zijn we overtuigd iedereen de kans te geven om op de meest leerrijke wijze kennis te laten maken met de wereld van Louis Zimmer.
Met onderstaande pictogrammen proberen we de begrippen en doelen te duiden op een visuele manier. De leerkracht krijgt zo een krachtig instrument om ondersteunend te werken op een aantrekkelijke wijze om de leerdoelen te bereiken. Onderstaand geven we kort weer waarvoor deze pictogrammen staan en kunnen gebruikt worden.
Wetenschappen, zoals milieu en gezondheid zitten vervat in dit pictogram. Onze expo over STEM (science, technology, engineering and mathematics) is hier duidelijk op afgestemd. We kaderen toepassingen om de betrokkenheid van de leerling te verhogen.
Dit pictogram „Ruimte“, omvat tevens de leerdoelen en eindtermen omtrent natuur, milieu en techniek. Maar zelfs ook het aspect gezondheid kan hierin vervat zitten.
Dit pictogram speelt in op de leerdoelen en eindtermen rondom tijd en tijdmeting. Het zal niet verbazen dat onze expo over tijd en ruimte hier meer dan voldoende wetenschappelijke inzichten verschaft, samen met de inzichten van Louis Zimmer zelf.
Het behalen van de eindtermen rondom mens en maatschappij duiden we aan via dit pictogram. De dagelijkse en historische tijd kaderen en zichzelf of de groep hierin plaatsen.
Het pictogram staat er om de eindtermen aan te duiden voor het leerdoel wiskunde en getallen die dienen bereikt te worden in het basisonderwijs. Dit kan zowel handelen over getallen, meten en probleemoplossende vaardigheden.
We gebruiken dit pictogram om aan te duiden dat de vraag of stelling een kapstok kan zijn naar meer of bijkomende informatie. De leerlingen die meer of bijkomende prikkels nodig hebben proberen we hiermee te bereiken.
Vlaaanderen heeft 331 onderwijsdoelen geselecteerd en vastgelegd in einddoelen die leerlingen dienen te behalen op het einde van de derde graag lager onderwijs. Deze kan u terugvinden op de website van Onderwijs Vlaanderen – onderwijsdoelen.be
Vooral de onderwijsdoelen van Mens en maatschappij, Nederlands, Wetenschappen en techniek en Wiskunde kan u terugvinden in ons educatief pakket. De leerkracht kan dit educatief pakket dan gebruiken als leidraad of kapstok om de leerling verder uit te dagen.
Ik ben nieuwsgierig naar evolutie en ontwikkel historisch besef. Ik kan tijd inschatten, plannen en ordenen.
Ik verken en waardeer mijn omgeving en ontwikkel geografisch besef.
Ik ben nieuwsgierig naar technische systemen en processen en pas ze toe. Ik zie in hoe techniek, wetenschap en samenleving elkaar beïnvloeden.
Ik verken de natuur en ben er dankbaar voor. Ik wil meer te weten komen over de natuur en de kosmos.
De toekomst van de wereld zit vandaag in mijn klaslokaal…
Volg Charlotte, Matteo, Luca, Jutta en hun vrienden op een boeiende reis doorheen het Zimmermuseum en de Zimmertoren…
Het is ook mogelijk om ter voorbereiding van uw lessen in de klas het pakket te downloaden via onderstaande PDF-knop.
Deze opdrachtenboekjes dienen terug ingeleverd te worden aan de balie, na het gebruik ervan.
Het groepje dat de hoogste score haalt ontvangt een individueel Zimmerdiploma met een ticket voor een volgend familiebezoek.
Om uw bezoek zo aangenaam mogelijk te laten verlopen hebben we een parcours uitgestippeld dat u, samen met uw leerlingen, kan volgen. Onderstaande instructies zullen u een garantie bieden om zowel uzelf als uw leerlingen maximaal te laten genieten van uw museumbezoek.
Om u in de best mogelijke omstandigheden te laten genieten van ons educatief pakket voorzien we een begeleider tijdens uw bezoek. De begeleider zal de leerkracht bijstaan en ondersteunen en tevens de instructieset duiden.
Elk bezoek start met een videoprojectie van de oerknal of big bang op de projectietafel in het museum die 13.8 miljard jaar geleden plaatsvond en beschouwd kan worden als het ontstaan van het heelal. Deze oerknal stellen we visueel voor om zo te eindigen bij Louis Zimmer, de uurwerkmaker…
Nadien volgt de verbetering, die eventueel gezamenlijk in het museum kan uitgevoerd worden bv: groep 1 verbetert de antwoorden van groep 2, groep 2 die van groep 3, enz…
We voorzien een diploma voor de groep die het beste resultaat heeft behaald.
We hebben volgende locaties geselecteerd om het educatief pakket op te lossen:
Verdeel de klas in maximaal zes groepjes en breng de leerlingen naar de juiste locatie. Doe deze verdeling al in de klas, zo kunnen jullie sneller aan de slag.
Op de schermen kan je informatie of tips vinden betreffende de antwoorden.
Download het plannetje onderaan deze accordeon.
Het Zimmertorencomité is zich bewust van de uitdagingen waar scholen voorstaan. Om de maximumfactuur zo weinig mogelijk te belasten hebben we ervoor gekozen om de kostprijs zo laag mogelijk te houden. Het pakket is dan ook beschikbaar voor 30 euro per klas of groep (begeleider inbegrepen), ongeacht het aantal leerlingen.
Elke leerkracht krijgt een compleet opdrachtenboekje, samen met de verbetersleutel mee naar school.